- Før 1600-tallet

begrædelsen, 1305
- Landskabet kan ofte symbolisere, at der findes ”noget større”( fx idealer, det guddommelige, idyllisk skønhed
-Gittos di Bondone
- 1600-tallet
Udsigt over Leiden fra nordøst, 1650
- Landskabet får selvstændig værdi som motiv. Der er skabt højere grad
af dybde. Landskabet ville kunne genfindes i virkeligheden
-Jan van Goyen
3. Romantikken

Vandringsmanden 1818

Indsejling til Venedig, 1843.

Udsigt over havet fra Møns klint, 1850
- Landskabet som sceneri. Landskabet giver lidt dybde og er med til at
give en fornemmelse af, at vi er et udefinerbart sted på jorden.
-Casper David Friedrich
4. Realismen

Klipperne ved Etratet efter stormen, 1870
- Landskabet bliver mere realistisk gengivet. Man ønsker ikke at
forskønne, idealisere eller idyllisere virkeligheden. Her er ikke ”noget
større”. Her gengives naturen som den iagttages
-J.N.W
Turner
-Gustav
Courbet
5. Impressionisme

Høstakke, 1890-91
- Landskabets øjeblikkelige indtryk indfanges. Man gengiver hvordan lys
og vejrforhold påvirker indtrykket af landskabet. Man malede malerierne færdige
i naturen
-P.C Skovgaard
-Claude Monet
- Udsigt over havet fra Møns klint, 1850, olie
på lærred, 124x185 cm
6. Postimpressionisme

Mont Saint-Victorie, 1885-87
- Landskabets detaljer er mindre
vigtige. Landskabet er ikke længere naturtro gengivet. Landskabets mønstre og
farver kommer i fokus
-Poul Cezanne
Ingen kommentarer:
Send en kommentar