fredag den 4. november 2016

perioder

  1. Før 1600-tallet
Billedresultat for begrædelsen
begrædelsen, 1305
- Landskabet kan ofte symbolisere, at der findes ”noget større”( fx idealer, det guddommelige, idyllisk skønhed
-Gittos di Bondone
  1. 1600-tallet

  1. Billedresultat for Jan van goyen leiden
Udsigt over Leiden fra nordøst, 1650
- Landskabet får selvstændig værdi som motiv. Der er skabt højere grad af dybde. Landskabet ville kunne genfindes i virkeligheden
-Jan van Goyen
3. Romantikken
Billedresultat for friedrich vandreren
Vandringsmanden 1818
Billedresultat for turner venice national gallery washington dc
Indsejling til Venedig, 1843.
Billedresultat for th lundbye møns klint
Udsigt over havet fra Møns klint, 1850
- Landskabet som sceneri. Landskabet giver lidt dybde og er med til at give en fornemmelse af, at vi er et udefinerbart sted på jorden.
-Casper David Friedrich
4.  Realismen
Billedresultat for gustave courbet 1870
Klipperne ved Etratet efter stormen, 1870

- Landskabet bliver mere realistisk gengivet. Man ønsker ikke at forskønne, idealisere eller idyllisere virkeligheden. Her er ikke ”noget større”. Her gengives naturen som den iagttages
-J.N.W Turner
-Gustav Courbet
5. Impressionisme
http://mfas3.s3.amazonaws.com/objects/SC197958.jpg
Høstakke, 1890-91

- Landskabets øjeblikkelige indtryk indfanges. Man gengiver hvordan lys og vejrforhold påvirker indtrykket af landskabet. Man malede malerierne færdige i naturen
-P.C Skovgaard
-Claude Monet
- Udsigt over havet fra Møns klint, 1850, olie på lærred, 124x185 cm
6. Postimpressionisme
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Paul_C%C3%A9zanne_107.jpg/1024px-Paul_C%C3%A9zanne_107.jpg
Mont Saint-Victorie, 1885-87
- Landskabets detaljer er mindre vigtige. Landskabet er ikke længere naturtro gengivet. Landskabets mønstre og farver kommer i fokus

-Poul Cezanne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar